Mit mantra er klar og tydelig kommunikation. Selv besværlige emner kan gøres lette at forstå. Selv vanskeligt stof kan gøres underholdende at lære.
Alligevel har jeg vanskeligt ved at beskrive hvad det er, at jeg gør – hvad jeg arbejder med – ved ét ord.
Det oplagte vil naturligvis være blogger. Første profesionelle blogger i Danmark, der siden 2008 har levet 100% af mine blogs. Men i dag er mange bloggere, og titlen alene er slet ikke beskrivende nok, hvis du lever af din/dine blogs.
Anno 2015 er enhver, dygtigt, professionel blogger OGSÅ skarp på online marketing, sociale medier, branding, storytelling, digitale kampagner, affiliate markedsføring, underviser, analytiker og trendspotter.
Fra hobby til business
Jeg startede min første blog BabyBusiness.dk tilbage i 2006. Jeg skrev stort og småt om at være blevet mor, men primært om mit møde med babyindustrien og ALLE de produkter, som jeg fandt ud af overhovedet fandtes til børn! Det greb hurtigt om sig. Jeg fik god respons på mine blogindlæg og en masse spørgsmål fra læserne, som gav lyst og inspiration til bare at blogge endnu mere!
I 2008, i forlængelse af min anden barsel, besluttede jeg at opsige mit job i en marketingafdeling i en it-virksomhed. Jeg brændte så meget for min blog og mine aktiviteter der, at jeg slet ikke kunne forestille mig andet. Det var NU, at jeg ville afprøve, om ikke det var muligt at leve af at blogge. Selv i Danmark. Jeg havde gennem længere tid set, at det kunne lade sig gøre på engelsk, og primært i USA. Et væsentlig større land og et sprog med langt bredere rækkevidde end dansk… Men stadig. Jeg ville give det en chance!
BlogBusiness ApS blev stiftet ultimo august 2008. Kun med én aktiv blog: BabyBusiness.dk. Siden satte jeg flere blogs i søen, og www.juniorbusiness.dk, www.bryllupsbusiness.dk og www.babyforbegyndere.dk blev en del af familien.
Jeg har opnået mange erfaringer som selvstændig og som blogger. Tiltag, der gik rigtig godt, og andre tiltag gik skidt – og jeg ved i dag præcis hvorfor, og hvad jeg vil råde dig til at gøre anderledes.
BabyBusiness – for gravide og forældre til børn ml. 0 og 2 år
Med BabyBusiness.dk har jeg skabt et unikt univers for gravide, nybagte mødre og forældre med børn i alderen 0-2 år. BabyBusiness blev hurtigt meget populær. Læserne elskede den personlige og uhøjtidelig tilgang til babylivet. Især blev erfaringer, tips og gode guides samt eksponering af nyheder til de mindste videbegærligt læst af mødre (primært), fædre samt bedsteforældre.
JuniorBusiness – for forældre til børn ml. 3 og 10 år
JuniorBusiness.dk tilbyder tips og trends, der er tilpasser børn ml. 3 og 10 år. Behovet er et andet, men forældre og juniorer har i lige så høj grad interesse i, og brug for, at finde tips, trends og viden, der gør det hele sjovere og smartere!
Det hele starter eller ender med… et bryllup!
Fra børn til bryllup – eller først bryllup og så børn? Det ene følger ofte det andet! På BryllupsBusiness.dk bliver, især kvinder, inspireret med tips og trends til store som stå bryllupper. BryllupsBusiness.dk er til alle de, der planlægger at skulle giftes i kirke eller borgerligt. Der bliver ikke sparet på gode detaljer, tips og trends til den store dag. Et rent overflødighedshorn af gode ideer.
Evnen til at lytte
Jeg har specialiseret mig i at gøre blogs og sociale medier til populær læsning, læring og inspiration! Gennem årene som selvstændig har jeg opnået en fantastisk indsigt i målgruppens ønsker og behov. Jeg ved, hvad mine læsere søger, hvad der interesserer og hvad de køber.
Generelt bliver du ekspert i at lytte og analysere på de statistikker, som du kan trække fra dine besøgende på bloggen, dine udsendte nyhedsbreve og dine aktiviteter på de sociale medier. Eller rettere du BØR i hvert fald blive en ekspert ved at lytte til dine læsere, kunder, interessenter etc. samt gennemtygge dine statistiske data. For hvad dine læsere efterlyser af materiale, spørger ind til og kommenterer er de “huller”, som du med fordel kan udfylde med netop din viden og dine ressourcer.
Alle elsker (okay, jeg bør ikke konstatere og generalisere, så…) de fleste mennesker elsker at kunne skyde genvej. At blive hurtigere klogere, hjulpet eller inspireret. Kan du hjælpe andre med at skyde genvej og få løst et problem, så er du nået rigtig langt. Og evner du at gøre dit budskab, dit indhold, klart og tydeligt, underholdende og/eller visuelt/auditivt tiltrækkende, så har du som person/virksomhed et fantastisk potentiale til at få succes online!
Rådgivning i digital strategi
Med min baggrund som cand. mag i Kommunikation og mange års arbejde inden for B2B og B2C marketing, har jeg opbygget mange erfaringer, som er lige til at videregive!
Fantastisk. Jeg er fuld af beundring og glæder mig til at følge din(e) blog(s)
Hej Anette,
som varslet har jeg lagt interviewet med dig på min blog + en kort beskrivelse af dine tre blogs. Jeg glæder mig til at følge din videre færden som prof blogger! Se indlægget på http://digitaletanker.dk/2009/06/16/danmarks-mest-professionelle-baby-blogger/
Hej Anette,
Cool at være prof. blogger. Jeg er selv ved at blive bidt af det.
Det er fascinerende at se den udvikling der er med nettet og alle de smarte telefoner. Man skal holde tungen lige i munden!
Super fin blog!
Cammilla
Hej Anette,
Det er et fantastisk projekt du har igang, og mulighedene er enorme som du selv siger.
Hvis jeg på nogen måde kan bidrage med noget, tips trendes, noget om indretning, så henvend dig endelig.. Har du brug for en gæsteblogger, billeder om indretning eller ligende, så ringer eller skriver du bare….www.designrum.dk
Keep up…Mange 1 advents hilsner Lone
Hej Anette
Dejlig, opløftende og positiv tilgang til livet som selvstændig. Og for pokker da, hvor er du godt i gang. Jeg har dyb respekt for det, du har gjort.
Bedste hilsner fra
Monica
jeg havde lige stillet dig et spørgsmål på et af dine indlæg om “morblogging”, hvorefter jeg går ind på “bag om bloggen” og ser at det er dig der har startet babybusiness. Så vidste jeg jo allerede godt hvem du var via babybusiness.
Jeg har stor respekt for det du har gjort og du er en ægte forgangs kvinde for andre blogger som jeg selv!
Det er fantastisk at se at det lykkeds for nogen!
Mvh Ditte
Jeg er din største fan 😉
Selvom jeg ikke selv har små børn (har en datter på 16), og dermed ikke hører til dine primære målgrupper, så har jeg stor respekt for dit arbejde som professionel blogger. Det er lidt af et drømmejob du har dig der 🙂
Mvh. Helena
Tusind tak Helena!
Jeg tager det som min fornemmeste opgave at gøre mit arbejdsliv så sjovt som muligt! Men det udelukker ikke, at der også skal knokles for at tjene til dagen og vejen. 🙂