Brug din kundes sociale netværk som valuta

Posted on nov 3, 2014 | Kommentarer lukket til Brug din kundes sociale netværk som valuta

Har du overvejet at sælge dine ydelser – din service – og tage imod kundens sociale netværk som valuta? Et svensk hotel tilbyder nu overnatninger på hotellets regning, hvis du til gengæld når anseeligt ud, altså har mange følgere, på diverse sociale netværk. Det er første gang, at jeg ser et offentlig, skandinavisk, opslag, hvor en service tilbydes mod diverse aktiviteter via de sociale medier. Læs selv tilbuddet hos Nordic Light Hotel i Stockholm, som giver et gratis ophold til kunder, der er store på instagram og/eller facebook.

stor på instagram
Billedet her er fra Nordic Light Hotel

I USA har det gennem længere tid været muligt at benytte sig forskellige tilbud ved at eksponere “giver” – et virksomhed, et brand, et produkt etc. – via sociale medier. Personer bag store instagram konti kan ofte have meget store reklameværdi for de brands, som de samarbejder med. Det kunne f.eks. være en solbrilleproducent, som vil være interesseret i at få sin solbriller fotograferet og eksponeret. “Product placement” i bund og grund. Det har længst været anvendt i film og PR-branchen. Det blev hurtigt, og selvfølgeligt, også populært på diverse sociale medier.

Det er en interessant bytte-købmand tendens. Men… det ændrer ikke ved, at SKAT stadig findes. Også selv om din valuta ikke er cool cash.

Husk skat!
Som virksomhed ses en samarbejde, som f.eks. en “gratis” uge på hotel til en blogger, som en driftsudgift (den bogføres typisk som markedsføringsudgift). Derfor er det muligt at få et skattemæssigt fradrag for udgiften til bloggeren.

Beskatning af privatperson
I USA må du som modtage “goder” for under 800 dollars før du skal betale skat. Jeg er helt ærligt i tvivl om, hvorvidt det er en nedre grænse for skat i Danmark. Det er der jo nok, men jeg kan ikke finde et beløb nogle steder.

Jeg arbejder selv efter, at jeg som udgangspunkt skal betale skat af alt! Hvis du går ud fra den devise, er du i hvert fald 100% sikker. Og så bliver det også lettere for dig at takke ja/nej til tilbud. Er det værd at betale skat af? Eller vil du i så fald hellere for foruden? Det er ikke givers (eks. hotellet) ansvar, at du opgiver din indtjening til skat.

Aber dabei
Der er dog, i mine øjne, et stort aber dabei. For at indgå i arrangementer, hvor sociale netværk er valuta skal virkelig være gennemtænkte. Du skal som virksomhed/brand være meget sikker på, hvem du vælger at indgå samarbejde med. Er mange følgere nødvendigvis lig med stor værdi for dig? Nej! Naturligvis har mange følgere værdi, men vi er ikke længere i næsegrus beundring over mange følgere. Den enkelte kan have købt sig til følgere eller erhvervet sig mange følgere gennem eks. konkurrencer. Lad os hellere tale målgruppe, engagement blandt følgerne og potentielle muligheder for, at følgere faktisk kan konverteres til lead – eller bedre: Salg. Hellere indgå samarbejde med en, som har 10.000 følgere, hvis personen og følgerne sidder “lige i skabet” rent målgruppemæssigt, og derfor er af høj værdi at få sit brand eksponeret over for. Det har højere værdi end eks. 50.000 følgere, hvis kun 5% af disse faktisk er din målgruppe.

Et eksempel fra egen blogverden. Sælger du barnevogne kan det have meget større værdi for dig at annoncere på bloggen BabyBusiness.dk omend krak.dk har langt flere besøgende pr. måned. En barnevogn er et nicheprodukt, så her giver det mening at ramme de, som faktisk venter – vil komme til at vente – et barn! Frem for at nå så mange som muligt, hvoraf en stor procentdel slet ikke er i markedet for barnevogne.

Brug for hjælp?
Det kan være et meget uoverskueligt som virksomhed at finde det rigtige match ml. blogger, instagram eller facebook konto. Kontakt mig her, hvis du har brug for assistance til at finde det korrekte match som en del af din markedsføringsplan.