Jeg har solgt mine blogs
Kære læser af BabyBusiness.dk, JuniorBusiness.dk og BryllupsBusiness.dk
Jeg har skrevet mit sidste blogindlæg på ovenstående blogs.
Jeg har nemlig solgt mine blogs www.babybusiness.dk, www.juniorbusiness.dk og www.bryllupsbusiness.dk, www.babyforbegyndere.dk som alle har udgjort min iværksættervirksomhed og været mit levebrød siden jeg i 2008 startede op som fuldtidsblogger. Den første professionelle blogger i Danmark, som levede udelukkende af at blogge!
Det var vildt. Dengang. Kan huske, at jeg vandt “Årets vovehals” prisen blandt danske iværksættere tilbage i 2009. I dag er der intet “unormalt” i at være blogger.
Jeg elskede at blogge om udstyr til børn og forældre samt tips til læring, udvikling, hverdagen og oplevelser med børn generelt. Mine døtre Alberte (født 2004), Andrea (født 2007) og Agnes (født 2013) har altid været min store inspirationskilde, men nu skal der ske noget nyt! Ikke med børnene forstås…. Men med mig! Efter 7 år som selvstændig og blogger skal der ske noget nyt! Der skal nye kræfter til. Nogen der ikke kan sove om natten, fordi de simpelthen elsker at blogge og skrive løs om alverdens produkter og nyheder til børn og forældre. Det er ikke længere mig. En epoke er sluttet.
Nye hænder på tasterne
Derfor har jeg sagt ja til at blive lønmodtager. Jeg elsker det! Fokuserer nu på alt det, som jeg synes er sjovest – og lader andre klare alt andet! Jeg er nu Digital Content Manager hos en global virksomhed ved navn Schneider Electric, der bl.a. ejer danske Lauritz Knudsen el-artikler. Jeg elsker mit nyt job med helt nye produkter, målgrupper og en masse skønne kollegaer!
Mine blogs skulle selvfølgelig ikke bare dø, blot fordi jeg trængte til luftforandring! Derfor har jeg solgt mine blogs, for de har alle muligheder for at blive ført videre af skarpe tanker og hurtige hænder ved tasterne.
Derfor skal du endelig blive hængende som læser. Jeg kan kun forestille mig, at du vil kunne mærke positiv forskel og en masse ny energi og begejstring her på siderne. Glæd dig.
Sociale medier
Hver af mine blogs har en facebook konto, og disse bliver selvfølgelig også overtaget af de nye ejere.
Mine instagramkonti lukker ned eller eller omdøbes.
BabyBusiness på IG – følg mig nu i stedet på @anettetvedergaard
JuniorBusiness på IG – har jeg endnu ikke fået lukket… Det må jeg lige få gjort!
Begge konti er alligevel primært billeder af mine børn og mit gøren og laden – ikke lige til at overtage for andre!
Tak til dig!
Sluttelig vil jeg sige stor tak til dig, som har læst med. Jeg ved, at der er flere af jer, som troligt har læst med siden 2008. Meget imponerende! Jeg er dybt taknemmelig for interessen og vedholdenheden i en meget omskiftelig tid.
TAK fordi DU har været med til at gøre det muligt at jeg kunne udleve min drøm om at blogge om børn på fuld tid!
Nu har jeg nye drømme, og jeg glæder mig til at udleve disse!
Kontakt bloggen
Har du interesse i at høre om annonceringsmuligheder og andre tiltag på bloggen, så kontakt endelig de nye ejere på kontakt@babybusiness.dk
Nye bloggere søges?
Info om nye ejere?
Kontakt Anette
Har du et og andet, som du vil dele med mig er du meget velkommen til at kontakte mig på anette@blogbusiness.dk
Skulderklap til bloggere: Derfor gør I en kæmpe forskel
Det er altid en fornøjelse at sprede viden om blogs, blogging – og give eksempler på, hvor blogs kan flytte mennesker, virksomheder, organisationer og foreninger. Sidstnævnte oplevede jeg på mit besøg hos Scleroseforeningen, januar 2015.
Anledningen var, at Scleroseforeningen nu gennem et år har haft 7 frivillige bloggere tilknyttet foreningens site. Hver især blogger de 7 bloggere, der alle er diagnosticeret med sclerose, om livet generelt – og livet med sygdommen sclerose, der kan svinge ml. at være en blind passager i livet til en betonklods om benet.
Blogindlæggene på Sclereoseforeningen.dk er meget populære, og det giver jeg en forklaring på her.
Formålet med mit oplæg var at give et skulderklap samt inspirere de frivillige bloggere til at fortsætte deres gode indsats.
Hvorfor patientblogs gør en forskel
Patientblogs vs. alle andre blogs
For at være ærlig havde jeg ikke det store begreb om patientblogs, da jeg sagde ja til at give et foredrag hos Scleroseforeningen. Men jeg kløede på med krum hals: For alt er jo blot et spørgsmål om fornuftig research!
Jeg sprang ud i Google, og fandt hurtigt ud af, at blogs hos patientforeninger var en by i Rusland – i Danmark! Scleroseforeningen er faktisk den eneste patientforening, hvor jeg kan finde aktive bloggere.
Men som ofte før fandt jeg værdifulde resultater ved at kigge over Atlanten. Naturligvis – for USA er et kæmpemæssigt land, og har været særdeles aktive online i mange år. Her var flere interessante patientforeninger og ditto blogs, og jeg læste løs. Ret hurtigt gik det op for mig, at der ikke var nogen forskel på blogs, skrevet af en blogger med en og anden diagnose/lidelse, og hvilken som helst anden blog. Fordi det, som er gennemgående i en god blog, er:
- Nærvær og betragtninger
- Form og indhold lige så unikt og individuelt som bloggeren bag
Jeg fandt altså ikke en bestemt form for blogging inden for feltet patientblogs. Der er ingen særlige regler, der skal følges!
Hvorfor blogge om sygdom?
Hvorfor giver det god mening at blogge om sig selv og sin sygdom? Der er fire helt indlysende årsager:
1. Du er fri for at svare på de samme spørgsmål x gange
Du har en bred venne- og bekendtskabskreds. Alle er interesserede i at høre, hvordan det går dig. Og hvad er det lige nøjagtig for en sygdom, som du har fået?
Bloggen er genial til at skrive, hvad det hele går ud på. Hvilken sygdom du har, og hvordan du har det.
Det er nemlig ikke altid, at du orker rode dig ud i længere forklaringer om din helbredstilstand. Det er slet ikke sikkert du kan: Ansigt til ansigt. Og det er langt fra altid, at modtageren kan håndtere at få fakta på bordet. Ansigt til ansigt.
At blogge er en effektiv metode til at forlige sig med de udfordringer (og glæder) du har – eller potentielt får.
2. Nemmere at forklare følelser og humør til mange
Dette punkt overlapper i bund og grund punktet oven for. Men går lidt dybere. Der hvor følelserne bor!
Det er så meget nemmere, for mange, på skrift at forklare, hvad de føler og hvilket humør de er i på forskellige tidspunkter end ved et 2 minutters møde i køen i supermarkedet. Især mange kollegaer og pårørende har god glæde af at læse, hvordan du reelt går rundt og har det. Ikke fordi de bare SKAL kende til dit følelsesregister 24-7, men fordi der er en årsag til dit svingende humør. Og ikke mindst, ved sclerose, årsag til meget svingende fysiske formåen!
Andre i samme situation, og pårørende, vil elske at få denne indsigt. Det er af stor værdi.
3. Du finder et fællesskab: Ingen er alene!
Du kan føle dig meget alene i familien, og i verden, når du har fået diagnosticeret en sygdom. For ingen omkring dig har lige den sygdom og ved lige præcis, hvad det går ud på. Du gør måske knap selv!
Online via blogs og sociale medier er det forbløffende let at finde ligesindede. Det er en befrielse at dele ens meste sorte tanker med nogen, der ved, hvordan det føles – og ikke med ens pårørende, der kan have meget svært ved at klare, at man er ulykkelig – fordi de også selv er ulykkelige. På vegne af ens selv og på egne veje.
Der er altid nogen, der læser med – nogen der tænker på dig!
Blogging giver både socialisering og oplevelsen af en form for kontrol. Begge dele vigtige for psykisk velbefindende.
Fællesskab gør stærk! Brug dine “endnu ukendte online venner”.
4. Videndeling
At få en diagnose er en ny og ukendt situation for rigtig mange mennesker. Online og via blogs kan du dele egen viden og erfaringer, og have stor glæde af andres ditto.
Når du mangler ideer til blogindlæg
Er det svært at komme i gang med at blogge? Eller har du været i gang, men er nu løbet tør for ideer til nye blogindlæg?
Jeg har lavet denne liste, som kan kickstarte dine ideer!
1. Hvad deler du/taler du om ved sociale arrangementer?
Hvad er det første emne, som du deler med din sidemand? Hvad er lige på tungen denne dag efter at have set eller hørt diverse medier eller efter en gåtur.
2. Begivenheder i livet
Lad større begivenheder “sprede” sig som ringe i vandet. Hvilke tanker og ideer får du ved tanken om næste forestående livsbegivenhed? Det kan være fødselsdag, bryllupsdag, barnedåb i familien, jubilæum på jobbet, ferie etc. Her plejer mange at gøre sig overvejelser om dette og hint! Hver en overvejelse er et blogindlæg værdigt.
3. Se din statisik
Hvis ikke du allerede har et statisikprogram tilknyttet din blog, så får det. Der er intet mere motiverende end at se, at din blog bliver besøgt. Dine indlæg læst! Ud fra din statistik kan du se, hvilke blogindlæg, der er mest populære blandt dine læsere. Hvilke indlæg bliver læst igen og igen? Hæld så mere på inden for de emner!
4. Skriv i det sprog der søges i
Søges der på sclerose, hvis man slet ikke er diagnostiseret? Næppe! Men måske på træthed, dårlig balance, følelsesløshed, tunge ben etc. Og hvorfor staves sclerose både med c og med k: Sklerose? Er der en forskel? Blog om det, så din blog kan blive fundet uanset hvad, når det handler om sclerose.
5. Brug de sociale medier
Del blogindlæg på sociale medier (facebook m.fl.) og stil spørgsmål! Rigtig mange vil gerne bidrage med kommentarer og spørgsmål, der hurtigt kan sætte dine hjerne i gang med at omdanne disse input til emner i nye blogindlæg!
Meget læste blogindlæg
Jeg opfordrer egentlig sjældent private bloggere til at blogge ud fra popularitet, søgeord og trafik/besøgende. Business blogging er selvsagt noget helt andet… Motivationen for bloggere kommer nu engang fra egne interesser og ideer, men derfor kan du jo godt skele til, hvad mange læsere er glade for at læse! De mest populære blogindlæg er ofte med:
- Høj relevans – en nyhed, debat, hændelse , som du analysere eller giver dit syn/perspektiv på
- Lister – som holder læseren i hånden og hjælper med at løse et problem/følge en fremgangsmåde
- Spørgsmål og svar – FAQ svar og spørgsmål, som læsere/du selv stiller og svarer.
- Personlig læring og oplevelse – beskriv hvad du har lært og oplevet. Mange vil blive inspireret af din tilgang til problemer/udfordringer og sejre/glæder
- Hjælpsom – del din viden og også dine fejl. Det er andres genvej til at undgå samme
- Underholdning – alle elsker vi at blive underholdt. Af en god historie eller sjove billeder/tegninger/video
Fordele ved blogging for patientforeningen
Patientforeninger skal som alle andre brands, kommercielle eller ej, være der, hvor deres målgruppe er!
God kommunikation handler om at gøre sit brand attraktivt på alle de områder, hvor det møder målgruppen. Enhver forening bør inddrage sine brugere, og her er blogs et meget oplagt medie. Blogs er også det hurtige medie – dit eget medie – her du kan få dit budskab ud med kort varsel. Udnyt det!
For patientforeninger er pårørende en stor sekundær målgruppe. Jeg har hørt om flere pårørende, der melder sig ind i patientforeninger og søger al den information, de kan suge til sig – fordi den sygdomsramte selv befinder sig i benægtelsesfase, og derfor slet ikke vil tale om sygdom og den aktuelle situation. End ikke være medlem af pågældende forening! Det er svært for mange pårørende, så de skjuler deres sorg og bekymringer, for “de skal jo være de stærke. De er jo ikke syge”…
Alle kender sygdommene cancer og diabetes eksempelvis. Det er så udbredte sygdomme, at alle har hørt om dem. Men mange andre patientforeninger kan nå meget bredere ud via blogs og online kommunikation, så “deres sygdom” og arbejde også bliver kendt. Jo mere viden, jo bredere kendskab, des mere forståelse og bevågenhed. Og dermed – vigtigt for foreningers arbejde og overlevelse: Medlemmers og virksomheders lyst og vilje til at bidrage med økonomisk støtte!
Sæt i gang!
Hvordan en forening, organisation eller virksomhed kommer i gang med at blogge, og hvordan de markedsfører deres blogs, kommer jeg ind på i fremtidige blogindlæg.
Read MoreBlogging hos patientforeninger
Scleroseforeningen afholder bloggerdag den 23. januar 2015, hvor der deltager omkring 10 frivillige bloggere og 4 ansatte – både fra Scleroseforeningen og Psoriasisforeningen. Psoriasisforeningen er “med på en lytter”, da de også gerne vil gøre aktiv brug af bloggere.
Scleroseforeningen har p.t. syv frivillige bloggere, både kvinder og mænd, i alderen omkring 21-60+ år. De har stort set alle blogget i et lille års tid, og gør det rigtig godt. Nogle af bloggerne har deres blog direkte på Scleroseforeningens site – andre har den liggende et andet sted (eks. eget domæne, Bloggers Delight og Blogspot).
En kommunikationskonsulent for Scleroseforeningen ringede mig op, for at høre, om jeg ville holde et indlæg der er tænkt som inspiration til deres bloggere. Det vil jeg naturligvis meget gerne! En patientforening har jeg aldrig talt for før, men det er jo helt oplagt, at blogging giver virkelig god mening her: Nærværende og ægte tanker, følelser, frustrationer, nederlag og sejre fra mennesker, der “står midt i” hvad det måtte være for en sygdom eller lidelse.
Bloggen: Det mest læste
Som bonusinfo fra kommunikationskonsulenten fik jeg da også:
“Ja, vores ansatte journalister kan da ikke sige sig fri for at være lidt “misundelige” – for faktisk er vores bloggere det mest læste på vores site!”
Selvfølgelig! At læse blogindlæg fra andre, der står “i samme sko” som jeg, MÅ da være yderst interessant, inspirerende og lærerigt. Hvis jeg blev diagnosticeret med en sygdom/lidelse, så ville jeg bestemt elske at læse om andres håndtering af samme. Meget hellere end alverdens videnskabelige artikler om medicinering og forskning. Eller rettere: Dem ville jeg sikkert også læse. Men først ville jeg forsøge at spejle mig i nogen magen til mig selv. For at finde ro og bevis på, at livet fortsætter – men i hvilken form?
Scleroseforeningen er også god til at profilere de enkelte blogindlæg på deres facebook side.
Jeg tænker, at jeg i mit indlæg vil komme omkring:
1. Sygdomsblogs – som “behandling” af sig selv, mental overlevelse, svar på alle andres spørgsmål… Gerne eksempler på patientblogs (som sagtens kan være en “generel blog”, hvor ikke samtlige indlæg er sygdomsrelateret)
2. Trends inden for blogging
3. Hvordan foreninger kan bruge blogs til (direkte/indirekte) medlemskommunikation – fordele og ulemper?
Har du indspark til ovenstående, vil jeg være meget taknemmelig for at høre fra dig.
Skriv endelig i kommentarfeltet neden for.
Jeg skal gerne dele mit færdige indlæg ultimo januar 2015.
Read MoreSe hvad en blogger tjener
At være professionel blogger – at leve af sin blog – har gennem mange år været et erhverv i USA. Jeg har heller aldrig lagt skjul på, at jeg selv kiggede langt over Atlanten inden jeg træf beslutningen om at leve af min blog. Men hvad tjener en blogger egentlig?
I USA er det også okay at prale, om du vil, det er nok desværre sådan mange danskere vil læse det at offentliggøre sine indtægter. Men faktum er, at det er meget lærerigt at se med, når mennesker, der lever af online virksomhed, åbner deres regnskaber.
Jeg har fundet den amerikansk madblogger Linsay, der lever af sin blog. Se bloggen her: Pinch of Yum samt danskeren Tue Lindblad (se Tues site her: Onlinebijobber.dk), der godt nok ikke er blogger… men jeg kunne ikke finde danske bloggere, som deler deres indtægter. Jo jeg har fundet bloggeren Celia, og hun deler sin indtjening – men desværre over en meget kort periode: feb.- apr. 2014. Og seneste blogindlæg er fra juni 2014. Se Celias indtjeningsrapporter her!
Read More