Overskrifter sælger. Vi ved det! Det er jo ikke for sjov, at B.T, Ekstra Bladet og diverse ugeblade og magasiner bryder hovedet dagligt for at finde på iøjnefaldende overskrifter. Du bør gør det samme på nettet. Alligevel glemmer rigtig mange at tænke i fængende overskrifter. Jeg selv inklusiv. Men stil altid dig selv spørgsmålet “fænger denne overskrift”? inden du klikker “udgiv”.
En god inspirationskilde kan desuden være at stå foran en velassorteret magasinhylde i en DSB kiosk. Dér ser du tydeligt disciplinen sælgende overskrifter, overskrifter, der vækker din nysgerrighed, i sin stærkeste form.
Arbejdsoverskrift og endelig overskrift
Jeg skriver altid en arbejdsoverskrift på et blogindlæg, og går så i gang med at skrive selve indlægget. Arbejdsoverskriften er aldrig den overskrift, som blogindlægget ender med at blive udgivet med. Til allersidst skriver jeg overskriften.
Think twice
Så ud over at operere med en arbejds- og en endelig overskrift, så tænker jeg også SEO (søgeord) i overskriften.
Du skal altså ikke lægge så meget vægt på fængende, overraskende, mærkelige overskrifter, at du glemmer de emner/det emne, som du gerne vil kunne findes på i søgemaskinerne.
Eksempelvis rangerer BabyBusiness på Google højt, når du søger med ordet “dåbsgaver”. Det er der flere årsager til, men i hvert fald lyder overskriften:
De bedste dåbsgaver – gaveideer til barnedåb
Ikke den mest “catchy” overskrift, faktisk lidt “hvordan hælder jeg så mange søgeord som muligt ind i én læsbar overskrift”… men den indeholder dog elementer af alt det som virker:
“De bedste”
Vi er alle til fals for at se “de bedste” af hvad som helst. De bedste jeans, de bedste feriemål, de bedste grafikere, de bedste smartphones etc. Dejligt at nogen har gjort arbejde for os. Der er nogen, der har taget sig tid til at finde og liste de bedste. Fantastisk!
Jamen HVEM siger, at det er DE bedste dåbsgaver? Det gør jeg! Det er min blog. Det er de bedste dåbsgaver ud fra min optik. DU bestemmer på din egen blog.
“Dåbsgaver”
Mange, mange søgninger på dåbsgaver. Folk er altid lidt i vildrede mht. hvad de giver i dåbsgave – især hvis ikke selv de har børn. Gaver er et kæmpe område. Også online. Vi søger alle inspiration til gode gavekøb. Uanset om det er barnedåb, børnefødselsdag, mors dag, fars dag etc. Derfor er ordet:
“Gaveideer”
Naturligvis også med i overskriften
“Barnedåb”
Der er både søgninger på “gave barnedåb” og “dåbsgave” – derfor jeg lavet en helgardering.
Sikre hit i overskrifter
Overskrifter der altid virker er i stil med:
“Sådan får du….”
“Derfor skal du ikke…”
“De bedste…”
“10 skønne, 10 vilde, 10 rædselsfulde, 10 perfekte osv. …”
“Guide: Sådan vælger du…”
“Tab dig 5 kg. på en uge…” (tidsperspektiv + “fylde”)
“Alt du skal vide om…”
“7 grunde til….”
Overskriften alene gør det ikke
Er du skarp i disciplinen at skrive gode overskrifter, så er du kommet langt. Men helt i mål kommer du naturligvis først, når indholdet under overskrifter også berettiger overskriften. I mit eksempel med dåbsgaver har jeg faktisk brugt en rum tid på at skrive en fornuftig indledning om dåbsgaver generelt og herefter liste en lang række af (mine) “de bedste” dåbsgaver!
God at dele
Et blogindlæg som De bedste dåbsgaver – gaveideer til barnedåb er sådant et indlæg, som bliver delt – dvs. der bliver linket til blogindlægget fra andres blog/sites. Fordi man på nettet gerne vil inspirere hinanden og gerne vil fortælle sine omgivelser eks.: “Det er sådan dér en lampe, som Linus ønsker sig…”
Nok fra mig: Læs nedenstående blogindlæg, som fortæller alt om gode overskrifter, der giver dig mange links! Supergodt skrevet og meget inspirerende. Tving dig til at have det i baghovedet hver gang du skriver blogindlæg/overskrifter.
Gode tips, men jeg synes, det er en svær balancegang mellem søgemaskiner og mennesker. “De bedste dåbsgaver…” er lige på grænsen, fordi man undrer sig lidt over gentagelsen, men det er godt for søgemaskinerne. Det vil altid blive er lidt af et kompromis, fordi der er mange hensyn at tage.
Det kan også være en god ide at vurdere overskriften helt for sig selv uden tilhørende tekst. For den vil jo meget ofte skulle læses alene som link på en liste, eller som henvisning fra facebook og twitter. Og så vil man ret hurtigt kunne se, at fx. mærkelige og indforståede overskrifter ikke er ret gode. Der skal helst være fakta om indholdet.
Just præcis. 🙂
Rigtig godt indlæg, men linket i bunden af din blog er AWESOME! Slap af en masse gode tricks!
Gode overskrifter er vejen til succes!
Er så enig, så enig.. Overskriften ER bare lige så vigtig som indholdet! Supert link du havde der til sidst.
Fantastisk inspirerende artikel. Tak for den. Mine overskrifter er lige ud af landevejen. Sjovt nok er den overskrift eller den blog-artikel, som er blevet delt mest – en hel sætning…. Lene fra Aarhus og Siv fra Oslo bruger 1 time om ugen på LinkedIn og sparer op mod 1 måneds arbejde … http://plingyou.dk/lene-fra-aarhus-og-siv-fra-oslo-bruger-1-time-om-ugen-pa-linkedin-og-spare-op-til-1-maneds-arbejde/ Det er nok untagelsen, der bekræftiger reglen..